Je ziet altijd wel wat.....

23 augustus 2014 - Belleville, Canada

De afgelopen dagen hield het wat betreft 't weer niet over...... de ochtenden begonnen grijs met af en toe mist of een bui. Smiddags klaarde het op en liet de zon zich regelmatig zien. Door de hoge luchtvochtiogheid wordt het dan al snel klammig......... Als je onder deze omstandigheden erop uit gaat....... het bos in of vanuit de boot even de oever op gaat om de benen te strekken....... dan wacht een heel legertje plaaggeesten je dankbaar op....... de muskieten prikken er drifting op los waar 't maar kan......de Deerflies zijn wat kieskeuriger en hebben het vooral op 't hoofd en nek voorzien. Vanmorgen voegde zich een derde soort bij het volksfeest...... de knut kennen ze hier ook....... Ik bleef niet al te lang op de oever en peddelde maar eens verder....... muskieten en Deerflies op de oever achterlatend....... maar de kleine knutten, die naast het steken ook graag oren en neus inspecteren, begeleiden me een stukje verder.

Morning Fog

De vooruitzichten voor de komende dagen zijn prima......... neem me niet kwalijk dat ik het even noem (voor het thuispubliek dan....)....... maar de thermometer haald waarschijnlijk de 27 graden!!!! Ook voor de langere termijn blijkt de zon zich veel te laten zien...... boven de 20 graden. Mug, knut en ik kijken er naar uit.

Om de 4 a 5 dagen maai ik het gras rondom het huis...... de halve hectare doe je net binnen het uur...... met zitmaaier uiteraard. De boom, een iep die door de iepenziekte...... hier Dutch Disease genoemd, het loodje had gelegd, heb ik een paar weken terug gezaagd. Het stamstuk waaraan de hangmat is bevestigd, is zo'n 2 meter hoog. Als cadeau voor Tom's verjaardag heb ik met de motorzaag het stamstuk een wat ander uiterlijk gegeven. De uil.... dat is namelijk wat het voor moet stellen, heb ik vandaag afgemaakt...... inclusief een kop die 180 graden kan draaien. Als het hout wat droger is geworden dan gaat er een laagje vernis over en is dat project ook weer af.

Uil Uil

Elke dag ga ik wel een paar uur de natuur in. Tijdens de tochtjes op het water of per voet of met de fiets..... je ziet altijd wel wat. Vanmorgen ben ik o.a. even naar de beverburcht gepeddeld. Komen er 2 arenden laag over me heen vliegen..... Golden Eagle's blijken het volgens Tom te zijn. Bij de beverburcht blijf ik een poosje in de kano wachten in de hoop er een te zien maar er is geen bever te bekennen. Ze blijken binnen in de burcht te zitten want ik kan ze horen...... wat gegrom maar ook een wat jengelig geluid..... vast jonge dieren. Heb ik nog nooit eerder gehoord.

Golden Eagle Beaverdenn

De visarend (Osprey) zag ik gisteren op de brug zitten...... loerend naar vis beneden in de rivier en af en toe luid kekkerend rondkijkend. Ik kon m tot mijn verbazing nog vrij dicht benaderen voordat hij, zonder vis, op de wieken ging. Bij de dichtbij gelegen Golfclub, Black Bear geheten, heeft hij z'n nest. De camera die ik gisteren in het bos heb opgehangen vanmorgen even gecheckt....... het lokaas was onaangeroerd. Wie weet komt er vannacht iets op af.... Bij een rotsachtig stuk trof ik 3 Garder Snakes die aan het zonnen waren.... of misschien waren ze in een liefdesspel verwikkeld. Deze hadden een aardige lengte (40 cm) en ze doen me wat denken aan ringslangen.

Osprey - Visarend Garder Snake

Tussen de rotsblokken schijnen Porcupine's zich ook graag te verstoppen. Deze stekelvarkens die in niets lijken op de bij ons voorkomende egel, zie je met enige regelmaat dood langs de weg liggen maar ik ben er tot nu toe geen een in 't wild tegen gekomen. Beau, de hond van Tom heeft dat genoegen een paar maand geleden wel gehad. Tom moest heel wat extra snorharen verwijderen..... een dierenarts heeft er vervolgens nog een stuk of 20 uit z'n bek moeten trekken. Porcupine's en Racoons worden veel doodgereden hier. Wat minder...... en maar goed ook,,,,, zie je een Skunk (stinkdier) op de weg liggen...... voordat je dit beest ziet liggen heb je m al van veraf geroken! De stank is moeilijk te beschrijven....... maar Tom's opmerking "als je door een skunk wordt besproeid heb je 6 maand lang geen vrienden".......  geeft misschien t beste weer hoe deze oudeur meurt.

Fall is coming Poffballs - Bovist

Hoewel het weer de komende tijd weer wat zomers gaat worden merk je aan alles dat de herfst eraan zit te komen. De paddestoelen zie je overall verschijnen. Van de grote witte ballen..... bij ons bovist maar hier "pofballs" genoemd, staan er ontzettend veel. Ik heb er 2 weken terug eentje mee genomen om eens te proeven.... Tom at ze vroeger thuis regelmatig..... en ik moet eerlijk zeggen...... in boter gebakken en met wat zout en kruiden zijn ze nog lekker ook. Wie weet waren het vooral de kruiden die 't m deden....... mijn oud college Joost zei eens "met kruiden kun je een drol nog lekker maken"........... dat gaan we hier maar niet proberen.....  De bladeren zie je gewoon met de dag van kleur veranderen.... van groen naar licht gele tinten..... de Maples (esdoorn) krijgen hier en daar al wat rooie bladeren. Eind September zal de kleurenpracht overweldigend zijn! De Indian Summer, zoals dat hier wordt genoemd, is iets spectaculairs en hoewel het van mij nog wel even mag duren..... kijk ik ernaar uit om het te bewonderen. Vanwege het natte voorjaar, tegenvallende zomer en wie weet de afgelopen strenge winter zou het volgens de kenners wel eens extra kleurrijk kunnen worden....... We zullen het zien.

1. Ruben Koskamp:
    24 augustus 2014
    schitterende foto's en leuke verhalen :)
  2. Joanne:
    24 augustus 2014
    Blijft leuk om te lezen...
  3. Marjanne:
    25 augustus 2014
    hallo Andre, wat leuk om jouw avonturen te lezen, zo blijven we toch een beetje op de hoogte van alles wat je meemaakt!, je schrijft ook op een leuke manier, kun je wel in boekvorm uitbrengen(weer een verborgen talent erbij??net als de uil??mooi gedaan hoor, groetjes van Marco en Marjanne, Bram en Jelle.
  4. Oma Lala:
    25 augustus 2014
    Hoi andre, wat een geweldig verhaal echt op avontuur dit berichtje komt tot stand met hulp van Bram en Marjanne zit er ook naast mij op de bank en Jelle zit aan tafel de jongs logeren hier ik vind het geweldig om kontakt met jou te houden geniet er van en hopelijk word je niet te veel gestoken door die kleine "krengen" kusjes groetjes van ons allemaal.
  5. Oma Lala:
    25 augustus 2014
    Hoi Andre wat een mooie foto's en ook leuke video's en natuurlijk ook een leuk verhaal heel indrukwekkend ik hoop dat je het naar je zin hebt ik hoop ook dat je nog veel gaat schrijven over je avonturen tot horens. Groetjes Bram heideman.