Rondom huis.....

25 augustus 2014 - Belleville, Canada

De afgelopen dagen is het prachtig weer..... dus vroeg op en genieten van de zonsopkomst. Afgelopen vrijdagavond was er een feestje bij de Pier..... de haven van Belleville. Wij hadden er afgesproken met Wilma en Grace, Nathan en Rebecca om de verjaardag van Nathan; de zoon van Tom en Joanne, te vieren. Vanuit Foxboro zijn we met de fiets richting de haven vertrokken, zo'n kleine 15 km...... fietsers zijn ze hier nog niet erg gewend..... als we door Belleville sjezen is het even oppassen..... maar in het verkeer zijn ze hier vooral geduldig.... anders dan in Nederland toch wel. Bij de pier speelt een lokaal bandje en dat doen ze niet onaardig. Diverse covers (Led Zeppelin, Beatles etc.) worden ten gehore gebracht. Vanaf het terras heb je een mooi uitzicht op Ontario Lake en de brug dat het vaste land met Prince Edward Island verbind. De band speelt een stevig nummer van ZZ-Top waarna Tom Sawyer uit de luidsprekers knalt!!! ..... een nummer van "mijn" band als cover! De 3 knapen komen ook op stoom! Daarna gaan Joanne, Tom en ik nog even langs bij Nathan's huis voor een biertje. Met een flinke tred gaan we daarna op weg naar huis. Buiten Bellevill is het echt donker...... maar we gaan met stevige snelheid richting huis....totdat ik achter me een gekraak hoor...... blijkt Tom met z'n voorband op een stuk nieuw geteerd stuk tussen het geteerde en oude wegdeel te zijn gekomen en maakt op harde wijze kennis met het nieuw angebrachte asfalt. Ik draai me snel om om de schade op te nemen en schijn met mijn voorlamp op het slachtoffer....... gelukkig valt het mee maar de schaafwonden op z'n arm en knie zijn pijnlijk. Thuis gekomen wordt de patient verder behandeld met pleister en Whisky.

Zaterdagavond is het een prachtige heldere avond....... doordat je zo buitenaf weinig lichtverstoring hebt zie je oneindig veel sterren aan de hemel staan. De Big Dipper (Grote Beer), kleine dipper en de melkweg zijn prachtig te zien. Bij een vallende ster mag een wens gedaan worden.... :-) In de verte horen we Coyotes blaffen/huilen...... ook die zitten hier dus.

Gistermorgen was ik wederom vroeg op (rond 6 uur sta ik in de regel op) en pak de kano maar weer eens om stroomopwaarts te gaan. Alles is dan nog zo stil en de zon boven het water op zien komen blijft fascinerend.......  Al snel zie ik een bever richting oever zwemmen om tussen het riet te verdwijnen. Als je vroeg bent heb je grote kans de gebroeders bever tegen te komen en ik peddel verder richting de burcht verderop. Als ik aankom hoor ik geknaag op de oever.... ik zie geen bever maar hoor m des te meer..... dichter bij de burcht hoor ik ook wat geritsel en geknaag.... met de camera in de aanslag zit ik te wachten wat komen gaat. Even later zie ik dat er nog iemand geinteresseerd is in de beverburcht......... ik kijk recht in de boeventronie van een racoon... die mij net zo verbaasd aankijkt als ik hem.Racoon - wasbeer op bezoek

Aan het eind van de middag gooien we een hengeltje uit....... nadat het vanaf de kant niet echt lukt pakken we de boot om op een dieper deel te vissen. Tom haalkt een flinke Catfish (Meerval) naar boven..... een 10 ponder en prachtige vis. Nadat we de catfish weer te water hebben gelaten vang ik even later mijn eerste Garpike! Ik was nooit zo'n visser maar een grote vis aan de haak slaan geeft toch wel n kik.

Catfish - Meerval van 10,5 pond

Inmiddels ben ik al aardig gewend aan alle geluiden die je hier hoort. Het is wel handig als je weet welk geluid bij welke vogel hoort. De Blue Jays zijn de Canadese versie van onze Vlaamse Gaaien...... luidruchtig, slim en mooi. Heeft onze versie slechts mooie zwart/blauwe veertjes op de vleugel.... de Blue Jay is een nog mooiere versie van onze gaai. Echter moeilijk om er een mooi plaatje van te maken. Dagelijks kom ik een ander klein vogeltje tegen die in NL niet  voorkomt. Je ziet... of hoort eerst vaak het gebrom van de kleine vleugeltjes..... als van een bromvlieg.... en dan zie je bij de rode bloemen die aan de veranda hangen een kolibri proberen nectar te snoepen. Gisteren zat er eentje half uitgeput in de garage en moest ik een handje helpen om het luchtruim te vinden.  Op mooie avonden zoals vanavond zie je een grotere versie van onze nachtzwaluw op insectenjacht.  Zo'n vogel is geen overbodige luxe.... in een land met zoveel mosquito's en bugs.....en mensen maken soms speciale nesttorens om ze in hun tuin te krijgen. Deze soort nestelt dus niet als onze Europese nachtzwaluw op de grond maar maakt ook gebruik van nestkasten!

Blue Jay kolibri

Ik weet inmiddels ook waar je rekening mee moet houden als je op pad gaat en de bossen intrekt. Over het steekgedierte heb ik al voldoende gezegd.... of goed kleden of je onderspuiten met OFF.... spray met deet..... wat ik liever zow einig mogelijk gebruik. Je moet echter ook bedacht zijn op Poison Ivy..... een plantje wat te herkennen is aan drie bladeren en huidirritatie kan geven als je het sap op je huid krijgt. Mensen die allergisch voor de stof zijn kunnen zelfs ernstige klachten krijgen en de dokter moeten bezoeken. Handig dus om te weten maar vooral om ze te herkennen..... want sommige plekken staan er vol mee.

Poison Ivy.

Tijdens elke trip zie ik meerdere soorten eekhoorns...... zwarte, grijze, rode.... je hebt hier zelfs de vliegende versie...... maar deze heb ik nog niet gezien. De kleinste is geklijk ook de leukste..... de chipmunk. Tijdens onze campeertrip in Alqonquin waren ze altijd op zoek naar iets eetbaars...... zaak om de picknicktafel niet uit t oog te verliezen want je bent zo je appel of brood kwijt..... maar leuk blijven ze.

Chipmunk

Vandaag was het perfect weer om een duik te nemen in de Moira rivier. Tijdens het vissen vanaf de steiger is menig haak verloren gegaan doordat ze bleven haken aan de op de bodem liggende boomstammen. Van een vriend van Tom kon ik een duikbril, flippers en snorkel lenen en met een stuk touw ging ik op zoek naar stamen op de bodem...... wat met 4 a 5 meter diepte toch een aardige uitdaging is...... de druk op de oren maakt het niet makkelijker maar we verzamelen toch een flink aantal stammen die door Tom met de Quad verder op de kant worden getrokken. Als ze droog zijn kunnen ze aan brandhout worden gezaagd.

Wrakhout verzamelen

1. Hanneke de Haan:
    26 augustus 2014
    Veel muggen dus ook veel vleermuizen?
  2. Erik:
    2 september 2014
    Hoi Andre,
    Afgelopen vrijdag heb ik mijn 25-jarig jubileum gevierd en heb een telelens gekregen. Uiteraard gaat hij mee naar Canada.
    En hopelijk kan ik er mooie foto's mee maken.
    Groetjes, Erik
  3. Erik & Karin:
    6 september 2014
    Dag André, we zitten alweer een poosje op een nieuw avontuur te wachten ;) Alles goed daar? Hopelijk beleef je alles waar je van droomt en komen je verwachtingen uit. Bijzonder om dit te kunnen/mogen doen, knap dat je deze kans ook pakt. Het kan niet anders dan een verrijking zijn, 'alleen' zijn leert je zoveel over jezelf, je kijk op de wereld, relaties, verlangens, verantwoordelijkheden et cetera. Geniet, leer, leef! Liefs van mij.

PS Dikke knuffel ook van Erik, Robin en Marlous, Dieuwertje, Tijmen en Rianne.