Another Adventure - on the Quad

13 september 2014 - Belleville, Canada

In Canada is het goed toeven....... zeker als je van het buitenleven houdt! Er zijn zoveel dingen te doen hier en voor een beetje avontuur zit je hier ook op de ideale plek. De buurman van Tom is een zogenaamde "trapper"........ in de winter zet hij vallen uit om Bever en Fisher te vangen...... Ze huren een stuk land (voornamelijk bos) van zo'n 360 Hectare. Door de overheid mogen ze samen per jaar 40 bevers vangen en 6 Fishers...... niet dat ze dat aantal altijd halen want ze zijn lang niet altijd succesvol...... maar ja..... zo gaat dat hier...... Ik heb er verder ook geen oordeel over.

Getting prepared

Rond deze tijd.... voor aanvang van de winter, gaan ze het terrein verkennen en kijken ze of de wegen begaanbaar zijn en waar bevers zich ophouden. Tom en ik waren uitgenodigd om met hen op pad te gaan afgelopen vrijdag. Buurman Dave heeft een extra quad die ik gebruiken kan en Tom neemt zijn motor mee.

Vrijdagochtend maken we onze lunch voor deze dag klaar en rond 9 uur laden we de motoren in de truck van Dave en rijden naar het noorden. Het gebied waar we naartoe gaan ligt in de buurt van Mormoa.... ten noorden van Foxboro en Tweed..... een goed uur rijden. Als we net voor Mormoa de highway verlaten rijden we een flink stuk over een gravelpad wat ons al slingerend dieper het bos inbrengt. Iets na tienen komen we op de afgesproken plek aan en Dave's college; Dale, is er al. We laden de quads uit en pakken onze spullen in om dan verder het gebied in te gaan. Het is fris maar de zon staalt in een strakblauwe lucht dus het is een fantastische dag voor een dagje in het bos.

Meeting point

Er wordt op dit moment gekapt en borden waarschuwen voor trucks die het hout afvoeren. Het brede gravelpad verlaten we echter al snel en we sturen de  motoren de smallere bospaden op. Was het gravelpad nog redelijk berijdbaar..... de smallere paadjes zijn een stuk ruiger met soms flinke plassen water. Het pad ligt soms bezaaid met flinke stenen dus het is wijs op te letten op het sturen. Af en toe passeren we een kleine jachthut. Boven een van de hutten cirkelen enkele Vultures.... oftewel gieren.... er ligt vast wat aas wat ze van grote hoogte hebben ontdekt..... of hebben geroken.

Checking out

First pitstop Pitstop

De kleine quads hebben krachtige motoren en hebben geen enkele moeite om de soms steile stukken op te komen...... op de makkelijkere stukken kun je het gas even lekker lostrekken. Als we bij een meertje aankomen stoppen we om te kijken of er zich bevers bevinden. Nu we even stilstaan pak ik eerst maar eens een paar handschoenen want op zo'n motor is het al snel koud aan de handen. Als we verder gaan zegt Dave dat we alert moeten zijn op Moose.... Volgens Dale komt hier ook Elk (een kleiner soort eland) en wolven voor........ maar we zien er geen deze dag. Verder de heuvel op bekijken we een andere plek..... overal zie je wel sporen van bevers die met het aanleggen van dammen lager gelegen delen blank zetten. Zo'n beverpond zoals ze dat hier noemen is vaak een kleine oase.

Beaver pond Beaverpond

Another beaverdam Beaverdam

Dale leidt ons naar diverse geschikte plekken..... soms is het een uitdaging om de quad over en langs de grote rotsen te manouvreren maar het is zoveel leuker dan over de Trail in Foxboro te rijden. Nadat we een aantal plekken hebben bekeken stelt Dale voor om onze luch bij een verderop gelegen meer te nuttigen. Een prima idee. De weg er naartoe is ruig..... een deel van het pad staat blank......en we sturen de quad door het bruine water wat zeker zo'n kniehoog is. Ik voel het water mijn schoenen inlopen maar dit is fantastisch!!!

Dale  Dale

Dave Dave

IMG_0602 Gangmember Tom

ready to go again Dr.Dre

Nadat we een glibberig pad zijn afgedaald klimmen we een volgende heuvel en dalen dan af naar het meer. Op deze plek heeft iemand een buitenhuisje gebouwd...... een rijkelijk bedeeld iemand die hier de vakantie doorbrengt om er te vissen. Hij komt hier met z'n watervliegtuig naar toe.... wat een plek. Nu is er niemand aanwezig en wij zoeken een mooi plekje in de zon en eten onze lunch op de aanlegsteiger. Zo'n huisje op zon plek....... lijkt mij ook wel wat.

Restpoint

Lunch at a beautifull place

Lunchtime

Na de lunch rijden we hetzelfde pad weer terug en na een tweede rit door het water slaan we verderop een ander pad in. Hier wordt het pad steeds breeder en we stuiten op de bosbouwmachines die er hout kappen. Via een klein paadje komen we bij een beverpond met een prachtig uitzicht..... het pad loopt langs de beverdam over wat boomstammen verder het bos in. Uiteindelijk komen we uit bij een rivier en het pad doodloopt.... een mooie plek voor een pitstop...... oftewel bierstop....

Logging ahead

Rond een uur of 3 komen we weer bij de startplek aan en laden we de motoren weer in de oplegger. Het is weer eens een heel andere belevenis om niet per kano maar met een quad de wildernis in te trekken! Als we rond half 5 weer in Foxboro aankomen ligt er werk te wachten.... het gras moet nodig gemaaid en morgen is er regen voorspeld...... dus na droge sokken aan te hebben getrokken stap ik op wat minder PK's en maak de inmiddels bekende ronde over het gazon. Wat een fantastische dag weer..... another day in the park.....

De video's geven je een idee van dit avontuur.