Indian Summer in Alqonquin

28 september 2014 - Sudbury, Canada

Hier weer een verslag van de trip naar Alqonquin Park met Erik. Afgelopen dinsdag vertrokken we rond 7 uur naar het Noorden. Hoewel de weersvoorspelling voor de week goed zijn, is het vandaag een bewolkte grijze dag en nadat we Bancroft zijn gepasseerd begint het te regenen. Op de radio horen we dat het smiddags droog zal worden........ Hoe verder we noordwaarts gaan hoe mooier de herfstkleuren worden. Het rood, geel en oranje van de maples en berken is indrukwekkend. Als we rond half tien bij het bezoekerscentrum aankomen is het dampig en miezert het wat.

Colours

Bij het Rangers kantoor kopen we onze permit en zien we op een bord aangegeven staan waar men overlast heeft gehad met beren........ de route en overnachtingen die we moeten doorgeven schijnen ook door zwarte beren een voorkeur te hebben..... Bij de Portagestore eten we eerst nog een hamburger voordat we met de gehuurde kano het gebied intrekken. Het is inmiddels droog geworden. Onze eerste overnachting zal op Little Doe Lake zijn en op zo'n doordeweekse dag is het rustig hoewel we later op de dag enkele groepen schoolkinderen tegenkomen die hier ook overnachten. Helaas zijn onze eerste keuzes van de campeerplekken bezet maar we vinden uiteindelijk een geschikte locatie om onze tent op te zetten.

campsite  tent

Na het opzetten van de tent moet er vuur gemaakt worden...... met de regen valt het nog niet mee om het vuur aan de gang te krijgen maar met behulp van berkenbast lukt dat bijna altijd wel. Nadat we onze soep..... spicy soup!!!!, op hebben wordt het al snel donker. We liggen niet zo laat in ons nest want morgenvroeg willen we op tijd opstaan om bij een nabij gelegen moerasgebied te gaan kijken of we Moose (elanden) zien. Dit is de bronsttijd voor deze enorme dieren en zijn met name de mannetjes ofwel de Bulls erg actief.

little creek

Nadat we een bever passeren die zich in het riet heeft verstopt, nemen we de eerste hindernis..... de beverdam nemen we echter zonder moeite. Via Blue Jay Lake komen we aan bij de portage die we nu zonder spullen en boot hoeven te nemen..... we wandelen richting het moerasgebied waar ik tijdens mijn solotocht doorheen ben gevaren, in de hoop er Moose te zien. Op het pad zien we wel verse sporen van een koe en kalf dus wie weet...

beaver

We zien niets maar als we teruglopen horen we niet ver van ons vandaan de elandkoe reopen en gekraak....... door de dichte begroeiing zien we niets en onze lokroep schijnt de koe ook niet te imponeren........ sterker nog...... het geluid gaat van ons vandaan dus helaas.

Great colours  Indian Summer

De kleurenpracht is indrukwekkend en eigenlijk niet op foto vast te leggen. Er zijn stukken waar je vooral naaldbomen hebt maar daar waar Maple, Berk en Populieren staan is het een bont palet van kleuren...... het rood en geel is intens en bijna onwerkelijk. De route die we naar onze tweede stop maken gaat langs.... of over een beverdam voordat we op Tom Thompson Lake aankomen. We zoeken een mooi plekje waar we zoveel mogelijk zon hebben...... die schijnt de rest van ons verblijf namelijk volop. Op deze campground zullen we twee overnachtingen hebben dus we kunnen in alle rust bivak maken en de omgeving gaan verkennen.

Campsite Tom Thomson Lake  Lunch

Donderdag ben ik al vroeg  op en het is nog donker. Ik hoor een vreemd geluid als even later een klein uiltje voor me in de boom gaat zitten....... een tweede komt ook kijken wat voor vreemde vogel zij hier aantreffen.... :-) Dat is een goed begin van de dag...... naar later zal blijken!

Early Morning at TT Lake  Tom Thomson Lake

Nadat we hebben gegeten gaan we met de kano op pad. We willen een lange portage gaan doen die niet ver van onze kampeerplek ligt........ en net als de dag ervoor zonder zware bepakking maar puur om te kijken wat we zoal te zien zullen krijgen. De portage is met 2.3 km lang te noemen en zo wandelend al lasting genoeg met klimmetjes, rotsachtig terrain en waterplassen. Op het pad zien we tot 3 x toe een Grouse lopen...... een hoenderachtige. Naast verse prenten van Moose zien we ook dat een wolf het pad heeft belopen.

Wolf prent

Grouse  Grouse female

Op een prachtig open plekje gaan we even rusten....... we hebben vanochtend ook hier al diverse malen een Eland stier horen burlen....... Als ik vast verder loop kom ik bij een plankier die door een stuk moeras loopt. De zon maakt het warm en als ik mijn trui in mijn rugzak stop zie ik in mijn ooghoek een forse vogel landen in een van de dode sparren......  als ik opsta kijk ik in twee grote gele ogen die me priemend aanstaren....... een Grey Owl zit vlak voor me naar me te kijken...... ik krijg een Deja Vu....... in Zweden had ik een dergelijke ontmoeting met een Laplanduil....... en nu zie ik deze prachtige uil voor me poseren!!! Het zal een jong zijn want het bedeld luid..... wat een prachtig dier en zo dichtbij!

grey owl3

Grey Owl

Grey Owl2

Nadat we terugkomen van de pittige wandeling peddelen we nog even naar de portage die we de volgende dag moeten gaan nemen als we naar Potter Lake moeten verhuizen. Nog steeds horen we Moose in de buurt dus vol goede moed lopen we een stukje van het pad. Als we terug willen keren horen we het geburl wel heel dichtbij........ vlakbij luid gekraak en plots staat daar een stier vlak voor ons! Nieuwsgierig stapt het imposante dier onze kant op en tja....... wat doe je..... foto's maken of een dichtbij staande (stevige) boom opzoeken....... De stiern zitten vol Testeron en kunnen in deze tijd van het jaar agressief zijn....... maar de stier kiest snel het hazenpad als hij ons ruikt........ wat een ervaring!

Moose Bull

Savonds gaan we nog even in een kleine baai kijken maar zien verder niets bijzonders. Als we terug gaan en de kano willen aanmeren trekt Erik de kano verder op de kant....... en als je dan schuin komt te liggen hou je er niets meer aan...... dus ik beland half in het water...... Erik lachend op de kant..... en bedankt he..... :-) Het is al bijna donker en prober m'n kleren boven het kampvuur te drogen..... wat maar gedeeltelijk lukt....

Vrijdag gaan staan we vroeg op om te ontbijten en de spullen in te pakken...... we gaan naar Potter Lake waar we onze laatste overnachting hebben van onze trip. Vandaag staan er 3 portages op het programma...... de eerste is gelijk de langste met 1380 meter. Het pad loopt langs de Little Oxtonque River en is goed te doen maar we moeten wel een stuk water oversteken... en de planken liggen nou niet bepaald recht en stevig...... maar na de rugzakken volgt ook de kano en peddelen we een stukje rietland over voordat we de portage van 480 meter doen om bij Pathfinder Lake aan te komen. Een korte portage van 200 meter brengt ons uiteindelijk bij Potter Lake. Hier bekijken we 3 kampeerplekken en besluiten dat de eerste toch wel het mooiste is met uitzicht over het meer.  Langs Potter Lake loopt de oude spoorlijn die hier eind 1800 is aangelegd en we lopen een stuk van het traject...... overal zien we sporen van eland maar we krijgen er geen meer te zien.

Erik on trail  Lunch

Zaterdag vertrekken we na het ontbijt...... het is rond 9 uur als we het spiegelgladde meer oversteken.... de zon schijnt volop en het is al warm....... de kleuren van de bomen zijn in het vroege ochtendlicht spectaculair en we laten ons af en toe drijven om van de rust en de omgeving te genieten......  De tocht naar Canoe Lake gaat via Potter Creek en heft enkele portages die ons om de stroomversnellingen leiden. Bij de tweede portage gaat het bijna mis..... we nemen de beverdam met de kano en komen dan in een wild en rotsachtig gedeelte....... dat kan niet de bedoeling zijn....... en we komen erachter dat het bordje Portage niet zichtbaar meer is...... de boot kantelt bijna en we komen dwars te liggen........ gevaarlijk en door de kracht van het water komen we uiteindelijk dwars te liggen tegen 2 grote rotsblokken....... tja.... en dan.... Ik besluit om uit de boot te stappen en de kano naar de kant te trekken....... dat lukt gelukkig en Erik komt droog aan op de kant..... :-) Dit is weer eens wat anders dan een meer over steken...... avontuurlijk is het zeker!

Easy Portage

Als we de laatste hindernis genomen hebben komen we via een prachtig stuk natuur uit op Canoe Lake. De zon schijnt vel en hoe dichter we bij de Portage store komen hoe drukker het wordt met dagjesmensen die er met de kano op uit trekken...... bussen vol met Jappanners blijken te zijn gearriveerd......  "konnichiha".... oftewel goeiendag!

De overtocht over Canoe Lake gaat redelijk gemakkelijk.... bijna geen wind...... hoewel bij Erik de pap op begint te raken...... en we verlangen naar een koud biertje!!!! Die belonging krijgen we niet veel later als we de kano op het strand schuiven. Wat hebben we een fantastische trip gehad.

Night over Toronto Indian Summer CN in mirror

You move me --
                                    With your buildings and your eyes
                                     Autumn woods and winter skies
                                                    You move me --
                                             Open sea and city lights
                                        Busy streets and dizzy heights
                                                     You call me --
                                                     You call me --
                                                                              Neil Peart (Rush - The Analog Kid)

1. Michiel:
    28 september 2014
    ja ja wrijf het maar in Andre.
    Ik zit hier stikjaloers achter mijn computer! Mooi man!!
  2. Hanneke de Haan:
    28 september 2014
    Word tijd dat je naar huis komt, al dit moois is een beetje teveel van het goeie! ;-)
  3. Astrid:
    29 september 2014
    Wow, André toch! Je komt toch nog wel terug hè? Man, wat ben jij aan het genieten. Zo leuk dat je ons laat mee genieten op afstand.
  4. Oomie:
    29 september 2014
    Wauw pappie ! Wat een mooi verhaal weer ! Ik ben zo jaloers op jou, de Indian Summer ziet er prachtig uit ! Gelukkig nog maar 1 weekje en dan ben je weer lekker bij ons ! Ik mis je en ik hou van jou ♡
  5. Oomie:
  6. Marjanne:
    29 september 2014
    kippenvel!!! wat een avonturen en mooie foto's,
    Hoe moet het wel niet zijn als je al dat moois in het echt ziet,Geniet nog maar met volle teugen, groetjes van Marjanne.
  7. Arjan Prinsen:
    30 september 2014
    Hoi André ,
    Als je thuis ben ga je zeker een boek schrijven. incl. foto's over al dit mooi's wat je daar hebt mee gemaakt.
    Geniet er nog een weekje van en alvast een goeie vlucht terug.
    Zie je.
    Groetjes Arjan
  8. Manoe:
    1 oktober 2014
    Wauw Andre, ik ben er eens voor gaan zitten en heb heerlijk van al je verhalen, foto´s en video´s genoten. Zo ben ik heerlijk op reis geweest en heb Canada door jouw ogen bewonderd. Fantastisch!
    Geniet nog maar zo´n heerlijke week, als je maar wel terugkomt!!