Around Foxboro....

11 september 2014 - Belleville, Canada

City of Belleville

Het leek me aardig om eens iets van Foxboro te laten "zien" om zo een idee te hebben van de omgeving hier. De afgelopen week heb ik wat fietstochtjes gemaakt ...... je kunt hier eindeloos rond fietsen..... :-)! Foxboro is een klein dorpje en ligt aan de Moira rivier. De meeste huizen vindt je langs de hoofdstraat en in het buitengebied staan diverse boerderijen. Het is een bosrijke omgeving en de diverse heuvels zijn soms lastige kuitenbijters..... De winter heeft z'n sporen achtergelaten want de wegen zijn soms slecht tot zeer slecht...... door de vorst en het zout zie je in het wegdek veel scheuren en gaten. Opletten dus.

Foxboro main street  Main street Foxboro

Cemetery  Old truck

New barn

Old shed  Old Barn

Farm

De oude spoorlijn die hier vlakbij huis loopt kun je; als je wilt, vanaf Belleville tot aan Alqonquin toe volgen..... een tochtje van ruim 200 km! De Trail wordt vooral door quads en motoren gebruikt waarvoor het gravelpad zeer geschikt is. Over de Moirarivier ligt de oude spoorbrug maar je ziet ook wel dat men met de quad de rivier oversteekt.

Old Railway bridge  Bridge detail

Tunnel

Bij de bewegwijzering wordt er; meer dan dat we dat in NL gewend zijn, gebruik gemaakt van de (wind)richtingen....... De highway wordt naast wegnummer ook met Oost, of Noord aangegeven.

Highroad 62   Roadsigne

Mudcat

Dinsdag heb ik de fiets gepakt om naar Vanderwater Conservations Area te fietsen. Een pittig tochtje met enkele heuveltjes en wind tegen op de terugweg. Niet ver van huis loopt een wilde kalkoen met nog erg jonge kuikens...... Vanderwater is een park waar met name dagjesmensen komen om te joggen of te BBQ langs het water. Er bevind zich o.a. ook een scoutinggebouw en is een ideale plek voor de jeugd.

Mudcat Road  heyfield

Wild Turkey with young

Vanderwater sign  Conservation Area

Natural dam

Gisteren samen met Tom een bezoekje gebracht aan Mike (neef van Tom). We hebben een flinke wandeling gemaakt in het bos wat achter z'n huis ligt en niet alleen Bo en Emma genoten. Na een door Ceders gedomineerd stuk bos komen we langs een riviertje en gaan we heuvel op om in een bos te komen met esdoorn (Maple), Ash (es) Beech (beuk) en enkele zeer oude eiken. Langs de rivier vinden we een schedel van een bever..... waarschijnlijk een nog jong beest maar met tanden als beitels.

Walk in the forrest  Old oak in Cedarforrest

woody

Bevers zijn er te over..... en houden soms flink huis in het bos. Waar we in Nederland het Waterschap voor hebben, zorgen hier de bevers ook voor..... het zijn gerenomeerde dammenbouwers en houden zo het waterpeil op orde.

Waterschap

Je ziet veel stukken bos die vochtig tot nat zijn of door het werk van bevers onder water zijn komen te staan......geen wonder dat men hier zoveel muggen heeft...... de swamps en moors zijn ideaal voor deze insecten.

swampie  Grey Trees

sightsee

Ik heb al eerder wat verteld over de verschillende eekhoorntypes die je hier kunt aantreffen. Zwart, grijs, rood en de kleinste.... en chipmunk kun je hier rondom huis alle aantreffen. Onder het eekhoornvolk heerst er een vaste pikorde! De grijze eekhoorn wordt steevast door zwart weg gebonjourd als deze op z'n pad komt....... op zijn beurt wordt de zwarte versie op niet misverstaande wijze door; de kleinere rode eekhoorn op agressieve wijze de laan uitgestuurd. De kleine chipmunk ontspringt het getouwtrek om territoria waarschijnlijk vanwege z'n afmeting....... De vliegende eekhoorn; die hier ook schijnt voor te komen maar ik nog niet gezien heb, heeft zich dus niet voor niets deze aanpassing aangemeten.

Black squirel  Grey squirel

Squirrel.  Chipmunk

Afgelopen zondag heb ik pannekoeken gebakken voor de familie. Trudy, Wilma en Grace waren op bezoek en er werden echte Hollandse pannenkoeken met spek en stroop geserveerd. Erve Kots op z'n Canadees.....

Nice family

Johnston house

Johnston

Ik heb inmiddels de status van Butler aangemeten gekregen...... om op zo'n fantastische plek te mogen verblijven worden uiteraard hand en spandiensten verwacht. Grasmaaien blijft echter leuk om te doen..... :-) Verder heb ik gewerkt aan een stuk hout wat we eerder uit de rivier hebben gevist...... na veel schuren en afwerken met staalwol heb ik m gisteren in de was "gezet"...... heb er een lamp van gemaakt. Cadeau voor Joanne's birthday!

The Butler  Project 2

Volgende week maandag ga ik voor een paar dagen naar Chris in Georgtown. Dinsdag Erik oppikken van het vliegveld en o.a. naar de CN Tower en de Niagara Falls en de week erop naar Alqonquin Park. Hoop dat het weer de komende weken mooi blijft...... het is inmiddels wat wisselvalliger geworden..... overdag niet koud maar de avonden worden frisser.

1. Marjanne:
    12 september 2014
    bij het stukje over de chipmunks hoor ik ze in gedachten lachen, net als in de film Alvin and the chipmunks...hi hi
    het houtbewerken gaat je ook goed af,er volgen vast nog meer projecten, nu je de smaak te pakken hebt, geniet nog met volle teugen...groetjes van Marjanne.