Back from Alqonquin

21 augustus 2014 - Belleville, Canada

Gisteren (woensdag) zijn we weer thuis gekomen na een paar heerlijke dagen gehad te hebben in het prachtige Alqonquin Park.  Zondag kwamen we na een rit van ruim 2 uur aan in het park. We hebben onze tent opgezet bij de campground van Rock Lake. We hadden een mooi plekje dicht bij het water dus konden zo vanuit ons basiskamp het meer op. Het weer was perfect om te gaan kamperen..... en vooral te kanoen..... niet te warm maar zo'n 22 graden.Tom heeft wat lichamelijke ongemakken (0.a. pijnlijke heup) dus vandaar dat we ervoor gekozen hebben om geen intensieve tocht te gaan maken van plek naar plek maar vanuit een vaste locatie de natuur in te gaan. En dat gaat in Alqonquin prima!

Alqonquin Provincial Park  Campground Warning

Beside Opeongo

Na ons gesetteld te hebben gaan we met de kano op pad...... via Rock Lake komen we via een smalle rivier op Whitefish Lake. Tijdens deze doorsteek zien we een roerdomp (American Bittern) langs de oever staan....... ondanks dat de vogel de voor roerdompen karakteristieke houding aanneemt en hoopt dat zijn schutkleur m laat opgaan in de omgeving is hij duidelijk te zien...... hij is vast vergeten dat hij zich niet in 't riet bevind..... We steken Whitefish Lake over en gaan een van de vele eilandjes op om even onze benen te strekken..... vanwege de wind moeten we stevig peddelen om er te komen. Als we teruggaan zien we een Smelleken op n boomstam zitten...... een klein valkje die zich van dichtbij laat bekijken.

Valk (Merlin) Smelleken roerdomp3 roerdomp

Maandag zijn we al vroeg op en maken we ontbijt...... beacon en eggs!  De mist hangt nog boven het meer maar lost op als de zon zijn werk doet. De stilte van de afgelopen nacht werd af en toe doorbroken door de roep van de Loon (Parelduiker)..... een prachtig geluid wat ver over het meer draagt en prehistorisch aandoet...... Om 9 uur komen we aan bij het bezoekerscentrum waar je een via een balustrade prachtig uitzicht hebt over het weidse dal wat zich diep beneden uitstrekt over een groot gebied en waar een rivier meanderend zijn weg zoekt........ van hieruit kun je maar zo een eland, zwarte beer of zelfs een wolf te zien krijgen...... maar helaas niet deze keer. Onderweg naar de campground doen we nog 2 wandelroutes.... Spruce Bog Boardwalk en Big Pines Trail.

View from Visitor Centre  Fly Like An Eagle

Vroeg in de middag gaan we het meer op want we willen naar Galeary Lake gaan...... de vele eilandjes en baaien maken het lastig om de juiste route te vinden....... komen we achter als we op Pen Lake blijken te zitten...... De tocht door de prachtige omgeving maakt het echter meer dan waard. We hebben eten en drinken bij ons dus we maken een stop op een eilandje........ het koude biertje smaakt prima! Het is een flink eind terug peddelen en de wind maakt het er ook niet makkelijker op als deze plots toeneemt. Dat gebeurt hier altijd onverwacht..... net nog een Spiegel waar de kano doorheen glijd en ineens maken golven het een stuk zwaarder en lastiger. Goeie en goedkope training is 't wel..... De hamburgers smaken extra lekker na zo'n tocht!!!! Nadat we de afwas hebben gedaan maken we de wandeling naar een heuvel waarvan je een prachtig uitzicht over het meer hebt. De zonsondergang is prachtig en we zien rook van de verschillende kampvuurtjes over het dal glijden. Voordat het te donker wordt gaan we weer op pad....... en komen uit op wat ooit een oude spoorlijn is geweest en nu als wandelpad dienst doet. Inmiddels is het al flink donker geworden en naast de roep van een Loony horen we tot onze verbazing Schotse muziek....... iemand heeft op de camping vast een oude doedelzak gevonden......

Burning Tree  Canoe with sunset

View over Rock Lake2

Dinsdag gaan we vroeg op pad want Galeairy Lake is ons doel..... en terug via Pen Lake. De route heeft 2 kleine portages voor ons in petto (80 en 100 meter met de kano over land) en een flinke van ruim 1600 meter over ruig terrein. Eerst stoppen we op een voormalig landhuis wat hier ooit heeft gestaan. Wat rest zijn fundamenten van het huis, het boothuis en zelfs een tennisbaan. Deze ligt er nog vrij goed bij en bestaat uit asfalt..... de lijnen zijn nog goed te zien! Het huis werd eind 1800 gebouwd en werd tot 1953 bewoond door George Barclay.... een rijk man die zijn fortuin verdiende als rechter en aan houthandel deed. De natuur heft het langzaam weer in bezit genomen. Hier zien we de grootste spechtensoort van Ontario, de Pileated Woodpecker, druk op zoek naar larven die zich in een dode berk verbergen.

Pileated Woodpecker action

Rock Lake3

We komen uiteindelijk bij de eerste portage aan..... een dam en dragen de boot een stuk om daarna verder te gaan. Bij de 2e portage kijken we eerst hoe de route loopt. Vanaf de overkant zien we een groepje die de lange portage hebben gedaan....... die is lang en gaat via een moeilijk begaanbaar pad. We besluiten terug te keren vanwege Tom's heup...... en de kano die wij hebben is ook niet de lichtste. Net voor de dam zien we een mink die haastig naar de overkant  zwemt. Deze marter zag ik 4 jaar geleden ook al tijdens onze kanotocht in het park. De zon schijnt flink en het is zweten geblazen op de terugweg.

Big Pine Trail

Na het eten pakken we de auto om Highway 60 op te gaan, de weg die ten zuiden van het park loopt, en waar je op dit tijdstip vaak een moose of beer kunt zien. We rijden een flink eind en zien dan auto's langs de kant geparkeerd staan...... dat betekent dat er zich een beest te zien moet zijn. Een vrouw laat weten dat er net een wolf de weg overstak....... een tel later zie ik m langs de weg lopen en steekt de weg over  en verdwijnt in het bos. Ik heb maar 1 goeie foto kunnen maken maar wat een ervaring....... mijn eerste wolf in het wild! Ook Tom heeft niet eerder een wilde wolf gezien dus tevreden gaan we terug naar ons basiskamp.

Wolf

We stoken het hout op en blijven op tot ook de drank op is. Tom zakt door de klapstoel en ik moet m overeind helpen.....Moe maar voldaan kruipen we..... onhandig onze slaapzakken in. Morgen vertrekken we weer naar Foxboro!

1. Erik:
    23 augustus 2014
    Bewaar nog wat moois voor mij!